dimecres, 25 d’octubre de 2006

Madrid Vs. Barcelona: La Renfe (Operadora)

Avui tornant de la feina en el tren, m'he fet una migdiada d'aquestes que agafen de tant en tant. És una meravella, allà segut a la cadira del rodalies, en un tren amb una ocupació normal, amb algunes persones de peu, però poques, normalitat absoluta, així és normal que un pugui dormir, amb tanta tranquil·litat al rodalies... no poden dir el mateix els patidors viatgers d'altres zones.
Aquestes últimes setmanes, els problemes amb Rodalies a Barcelona han sigut una cosa gairebé quotidiana. L'última i més important, aquest cap de setmana i ahir. Davant coses així, un es pregunta, què fa que hi hagi tantes avaries i problemes sempre al mateix lloc? Com una avaria, per molt greu que sigui, pot trigar-se tant a resoldre? Doncs fàcilment, per una cosa molt senzilla, els diners.
No m'agrada fer comparacions entre la ciutat on visc i la ciutat on vull viure, però en casos com aquest són tan inevitables, que no es poden obviar. Partim de que la població que abasten totes dues xarxes és bastant semblant, tot i que Barcelona en té a hores d'ara menys. La xarxa de Madrid disposa en l'actualitat de 232 trens, enfront dels 171 de Barcelona (dades aproximades), el qual, fent mitjanes de població d'ambues zones surt que més o menys estan ben repartits. Llavors perquè en un lloc tot funciona de pena, i en canvi, a un altre, tot va relativament bé?
Es diu que tots els problemes que hi ha ara a Barcelona són culpa de les obres de l'AVE. Però abans de l'AVE tampoc anava massa bé. Tot i així podem creure i pensar que és per les obres i que quan acabin (quan?) tot se solucionarà. Però llavors miro a un altre cantó, a Madrid també estan fent obres de l'AVE, el de Valladolid, i no sé com pot ser que tot aquí vagi tan absolutament bé, s'estiguin complint tots els plaços, i no hagi provocat cap avaria, més que el tall de les línies de rodalies que van paral·leles, talls anunciats amb anterioritat que es farien, fets en cap de setmana, i que després no s'han allargat. No ho entenc. Es podrà dir que no té comparació, perquè la LAV de Valladolid no afecta una via amb el trànsit que té la que passa per El Prat, i jo responc, és clar que no, però tot i així no s'han produït avaries de cap tipus per culpa de les obres, hi hagi molt o poc trànsit per les vies de rodalies.
Algunes avaries que he vist jo aquí, i que són bastant comunes i passant de tant en tant, provoquen grans caos, sobre tot si es fan en hora punta. Una de les últimes va ser fa unes setmanes, en que el túnel que creua Madrid de sud a nord, es va caure el cable de la catenària, servei suspès durant aproximadament 3 hores entre Atocha i Chamartín, va ser arreglat ràpidament. Una altra, també a aquest túnel, una via que es trenca a la sortida de Recoletos, servei suspès durant 3 hores també aproximadament, però a la tarda i no en hora punta, la via es va arreglar ràpidament. Això sí, això es produeix molt poques vegades: (foto extreta de 20 minutos, feta per Andreu Adrover)
Prem per fer-la més gran
Ens fixem al NE de la península, avaries que duren hores, sinó dies, serveis suspesos, retards constants, estacions i andanes reventades de gent, trens axfisiants on no es pot ni moure una persona. Si posem, com exemple, que una persona agafa un tren a Sants i preten anar fins a Montcada i Reixac, veurem que el trajecte és aproximadament de 20 minuts, els quals centenars de persones han d'aguantar, aplastades entre sí, en un tren en constant moviment, frenades, aceleracions, parades.
També ens fixem en la infrastructura. Mentre que a Barcelona no hi ha res previst per fer nou. Tot el que s'ha fet nou s'ha fet sobre coses ja existents, con la C7 o la nova línia a l'aeroport, creada més per pressions que per voler donar un bon servei, a part, trens brutíssims per dins, estacions molt malament ateses i amb molt poca informació, també nula informació dins els trens més que la megafonia de propera parada que es repeteix més que les mongetes. Girem el cap al centre de la península. Nou túnel que creua Madrid, amb noves macroestacions. Nova línia a la Terminal 4 de Barajas, a més del metro que també hi arribarà. Noves estacions en altres punts. Horaris i freqüències molt millors, tenint freqüències de 3 minuts en hora punta a la línia Móstoles - Humanes, gràcies al sistema de senyalització instal·lat en aquesta línia LZB, i licitat el projecte per posar a la resta de línies el sistema de senyalització ERTMS que permetrà millors freqüències i horaris a la resta de la xarxa. Trens molt més cuidats, nets, estacions més segures, més noves.. i encara hi ha gent aquí que diu que Madrid està sent marginada i que les inversions se les estan portant altres regions, com Catalunya.
Una última dada, no puc assegurar si eren les dades reals, però crec que sí. Als Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any vinent, la partida de rodalies de Barcelona és de 33 milions d'euros, mentre que la destinada a Madrid és de 128 milions d'euros. Si ens fixem en el realitzat l'any 2005 veiem que a Barcelona la inversió va ser de gairebé 5 milions d'euros mentre que la de Madrid va ser de 32, i la de 2006 a Barcelona està sent de 27 milions i la de Madrid de 103 milions d'euros... i després són altres els marginats. Pitjor estan en altres zones, com Múrcia-Alacant, que ni tan sols tenen pressupost ni n'han tingut 2005 ni 2006, però és clar que s'està produint una falta d'inversions que és el que provoca tots els problemes que hi està havent a rodalies Barcelona. Com deia al principi, els diners. I així seguira la cosa pel moment i no està previst que canviï. Ja ens podrem queixar, que de la nostra queixa en faran paper mullat... no valem res.

3 comentaris :

adagio ha dit...

Publicat 25/10/2006 a 17:13:

i a sobre paguem autopistes! a pendre tot.... cul xD que si comparem els trens d'aqui amb els d'un altre pais (japó no val) pos.. som una mica desfasats..

nur ha dit...

Publicat 25/10/2006 a 20:34:

I a sobre d'aquí a no res estarem uniformats amb la resta de l'Estat: cornuts i pagant el beure, fes-te fotre! Joder, Laprí: quin panorama més depriment. Llegint el que em dius estic plantejant-me de treure'm el carnet de conduir, més que res amb vistes a la meva vellesa, ja que em serà impossible pujar al tren. Avui, a l'hora de dinar, una companya que no agafa el tren em deia que hauríem de fer una protesta. Vols dir que serviria de res? I ella reclamava el dret de pataleta: em deia, però, que aquestes eleccions no votarà (després d'haver lluitat durant el franquisme i d'haver-se manifestat, fet pintades, queixat, reivindicat durant la transició)

teleko ha dit...

Publicat 25/10/2006 a 23:07:

Si és que com diuen fora de Catalunya, som uns insolidaris!! ¬¬ És una vergonya com funciona aquest país.