dijous, 4 de gener de 2007

Incongruència ferroviària

Això és una cosa que des que la conec no la trobo sentit. Però ara, com que aniré uns dies a Barcelona, i com tothom ja sap, tinc gran afició als trens. En aquestes vegades que penses alguna cosa per fer-hi algun dia, doncs se'm va acudir que podria pujar fins a França en algun tren regional (ara dits mitjana distància), bé, fins a Cerbere, que és fins on arriben els trens de renfe*.

Però el veritable problema no és arribar-hi, sinó tornar-ne. I per què? Per una raó molt senzilla, perquè els trens de renfe se'n tornen cap a Portbou de buit, i el servei comença a Portbou, i no pas a Cerbere, és a dir, que renfe no agafa viatgers a França. Exactament el mateix passa amb la SNCF (Société National des Chemins de fer Français), que els ter i corail arriben fins a Portbou, però se'n tornen de buit cap a Cerbere.

Recordo aquest estiu a Irun, que allà passa el mateix. Però hi ha una diferència molt notable entre els casos d'Irun i Hendaia per una banda i el de Portbou i Cerbere d'una altra, i és que pel mig no hi ha una muntanya, a part que fins a Hendaia arriba l'euskotren**.

Així que, podria arribar a Cerbere directament des de Barcelona, però si vull tornar, primer agafo un ter de la SNCF, amb bitllet de segona classe perquè sigui més barat (un corail val 19 €, per uns pocs quilòmetres de recorregut i en segona classe, la òstia tu).



Però hi ha un cas diferent, i és que jo puc anar de l'Hospitalet de Llobregat fins a La Tour de Carol, i puc tornar en el mateix tren de renfe fins a l'Hospitalet, perquè allà sí dóna servei.

El que em pregunto jo, per què es fa això? No hi podria haver algun conveni, alguna cosa, què sé jo, perquè els trens d'ambdues companyies, en comptes de tornar de buit a l'altre lloc, agafessin viatgers allà. Per què es fa això a La Tor de Carol i no a Hendaia o Cerbere? Quina diferència hi ha entre aquell cas i els altres dos? No són tan amics França i Espanya? No pertanyem a la UE? No sé, no em quadra res, estic perdut. Així que al final, que els bombin, crec que això no ho faré, perquè és molt embolic... o potser si?

*: Hi ha trens, com el Catalan Talgo, que creuen la frontera i van fins a Montpellier, París o Milà, però hi ha una diferència, i és que en quant el tren creua la frontera deixa de donar el servei renfe per donar-lo la SNCF.

**: Abans, al pont internacional entre Irun i Hendaia, s'havia de baixar de l'euskotren perquè un altre tren de FEVE (Ferrocarrils Espanyols de Via Estreta) et portés fins Hendaia, per recórrer escassos 500 m. Per sort això ja no és així.

4 comentaris :

MaRiNa ha dit...

Doncs no m'havia plantejat mai que es pogues anar pero no tornar.
quin mal rollo :S

kurtz ha dit...

Deu de ser el pais d'iràs i no tornaràs. Jo en vaig tornar, però per la Tour de Carol ; )

efe ha dit...

Doncs tens tota la raó. No se te'n pot dir una altra cosa.

Laprí | David ha dit...

A que sí Marina? Viatge sense retorn, a més, podria ser un bon argument per una peli de por.

Què jodio Kurtz, clar, per La Tor que és l'únic lloc que sí pots tornar bé, així jo també xD

Se puede decir más alto pero no más claro efe, a que sí.