divendres, 18 de maig de 2007

D'on és... per l'accent?

Al principi de començar a aprendre català, no sabia reconèixer els accents, és a dir, que escoltava un de València, de Manresa, o de La Seu d'Urgell, i tots em sonaven igual, de fet, recordo la primera vegada que vaig parlar amb gent en català, que eren uns de Tortosa, i ni em vaig adonar de si ells parlaven diferent als de Barcelona. Això ha canviat, ara sí puc dir que sé reconèixer els diferents accents, potser no del lloc exacte on és la persona, però sí que em puc acostar.

En canvi, ara m'han entrat dubtes. Resulta que ha entrat un noi, gairebé podria dir un nen, perquè almenys per l'aspecte físic sembla que acabi de complir els 18 anys (escolta guapo, que tu només en tens 22, no et posis de iaio ara), donc aquest noi ha entrat a un dels departaments de l'empresa, i el tinc a prop, i clar, no sabia que era català fins que ahir el vaig escoltar en una trucada. I dic que m'han entrat dubtes perquè no sé d'on pot ser, l'escoltava i entenia tot el que deia, és clar, només faltaria ja a aquestes altures de la pel·lícula que no entengués, i el cas és que, de moments parlava amb accent molt tancat, i d'altres no tant, bé, que era com una barreja entre el català de Barcelona, i un català més d'interior. La meva proposta d'on pot ser és aquesta:

La imatge ja no hi és, perquè l'he perdut, i en canviar de proveïdor d'Internet, doncs no l'he pogut pujar.

El que he reflectit en aquesta imatge és una aproximació, potser hauria d'haver inclòs zones del Pirineu, però bé, amb això crec que s'enten.

En una primera aproximació vaig pensar en Mataró o rodalia, però només perquè la seva veu s'assembla a la del ex-Triunfito Àlex Casademunt, però no descarto res dins aquestes zones assenyalades. També podria ser un personatge estrany com jo, i ser d'aquí i haver-lo après, però no, té un ramalazo de català que no es pot amagar, si fins i tot quan parla castellà se li nota un ou la seva procedència, i jo sense adonar-me, serà que el meu subsconcient ja no presta atenció quan escolta gent amb accent català.

També hi ha la possibilitat de preguntar-li d'on és, però no tinc ganes, no el conec de res, i em sembla més entretingut intentar endevinar-ho. Potser si passa el temps i no ho aconsegueixo, li dic al meu company de departament que li pregunti a ell directament, com que ell sí és català, doncs per fer la pregunta "ah, i d'on ets tu?" aquestes preguntes que entre els paisanos es fan sempre, tot i que amb el que dura la gent a l'altre departament, potser dilluns ja l'han fotut fora.

I és que ser català de postizo, com ho sóc jo, té aquestes coses.

-----------------------------------------------

D'altra banda, un petit apunt polític, i és que ahir vaig veure, en desconnexió territorial per a Madrid, per Tve1, un debat entre la Espe i el Simancas. Ja se sap, insults, mentides, que si tu fas això, jo ho faig més i més gran, etc. Però em quedo amb una frase que va dir el Simancas "dotaré de más medios a los cuerpos de policia de la región, como por ejemplo, para que tengan mejores helicópteros, y no como pasa a veces, que se caen ¿verdad señora Aguirre?" ella va dir "Ahí le doy toda la razón"... per si algú no recorda.

9 comentaris :

en Ferran ha dit...

Reconèixer els diferents accents d'una llengüa apresa de "gran" només passa quan ja es domina força, així que enhorabona!

Farlopa ha dit...

Tio directament preguntali no ens pots deixar aixií pensa que potser el tio t'està llegint i ara mateix està al teu costat descollonant-se... jajajaj Jo aposto i dic que no es català, es valencia !!!! jajajaja

Jo Mateixa ha dit...

Doncs jo t'anava a dir que l'hi preguntessis directament però ostres, el joc està guay, intentar esbrinar d'on es pot ser divertit :-)

Ja ens aniràs explicant com va la recerca de "l'home català de no s'ha sap on", jejejejeje.

Esperanza...genio y figura :-P

Bon cap de setmana guapu!!!!!!!

nur ha dit...

Doncs jo t'anava a proposar que el gravessis i a veure si entre tots en treiem l'entrellat sense que hagis de preguntar-li :P

I, no et pensis, de vegades endevinar d'on prové la persona amb qui parlem no és tan senzill. De tota manera, com diu en Ferran, quan arribes a reconéixer varietats dialectals és que domines força una llengua. Visca, visca!

banalista ha dit...

jajaja, qué mona la Espe! xDD M'encanta.
I home, jo crec que li pots preguntar en català, que ens mola molt això que un madrilenyu parli català... Però clar, et preguntarà que com és i tot això, que no sé si cansa una mica, no?

Cristina ha dit...

Pregunta-li i surt de dubtes que no passa res. Tu et quedes més tranquil i nosaltres també. Petons!

Mikel ha dit...

L´aznar quan parla catala a l´intimitat quin accent te?

Jo Mateixa ha dit...

Que David, has pogut averiguar alguna cosa més que ens pugui donar una minima pista de on es aquest paio????

Tot be????

Petonassos guapu!!!!!!!!!!!!!!!!

Laprí | David ha dit...

No he descobert res jo mateixa, però avui l'he tornat a escoltar en català, i em sembla que té un accent molt tancat per ser de Barcelona capital, em fa l'efecte, però ho descobriré.

Salutacions tempestuoses